Regulament privind serviciile digitale (Digital Services Act)
Ce este Regulamentul privind serviciile digitale
La nivel european a fost adoptat REGULAMENTUL (UE) 2022/2065 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 19 octombrie 2022 privind o piața unica pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale/DSA). Acesta iși produce efectele incepand cu data de 25 august 2023 și se aplica in toate statele membre incepand cu data de 17 februarie 2024.
Regulamentul privind serviciile digitale este un act normativ direct aplicabil Statelor Membre UE care vizeaza furnizorii de servicii intermediare, inclusiv platformele online, cum ar fi magazinele online (marketplace), rețelele sociale, platformele de partajare de conținut, magazinele de aplicații și platformele online de calatorie și cazare.
Principalul sau obiectiv este sa previna activitațile ilegale și daunatoare din mediul online și raspandirea dezinformarii.
Regulamentul armonizeaza pe deplin normele aplicabile serviciilor intermediare pe piața interna, cu obiectivul de a asigura un mediu online sigur, previzibil și de incredere, in vederea impiedicarii raspandirii conținutului ilegal online și riscurile pe care le poate genera dezinformarea sau a altor conținuturi, precum și in care drepturile fundamentale consacrate in Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene sunt protejate in mod eficace și este facilitata inovarea.
Coordonatorul la nivel național
In vederea aplicarii actului legislativ european la nivelul statului roman, a fost adoptata Legea nr. 50/2024, ce prevede ca Autoritatea Naționala pentru Administrare şi Reglementare in Comunicaţii (ANCOM) a fost desemnata coordonator al serviciilor digitale, devenind astfel responsabila de aspectele legate de supravegherea și de asigurarea respectarii Regulamentului privind serviciile digitale la nivel național .
In aceasta calitate, instituția este punct de contact unic in ceea ce privește aplicarea Regulamentului și raportarea unor date și/sau informații catre Comisia Europeana și/sau catre coordonatorii serviciilor digitale din celelalte state membre.
Ce prevede Regulamentul privind serviciile digitale
Prin intermediul Regulamentului sunt prevazute masuri pentru a proteja mai bine utilizatorii de continutul ilegal, de informații incompatibile cu condițiile generale de utilizare sau de continut daunator, respectiv:
    • combaterea vanzarii de produse și servicii ilegale, cu referire la informatii incomplete sau eronate despre comercianti, lipsa autorizarii privind comercializarea pentru anumite bunuri, produse periculoase, produse puse pe piata fara respectarea legislatiei nationale sau europene, produse contrafacute, produse sau servicii marcate de asa maniera incat ar putea induce in eroare clientii cu privire la provenienta, cantitatea, calitatea, componentele, metodele de fabricatie, caracterul adecvat, aplicabilitatea, reparatiile ori intretinerea acestora , etc.
    • inselaciuni sau fraude : conturi sau listari false, fraude bancare, etc
    • incalcari ale proprietatii intelectuale cu referire la Drepturile de Proprietate Industriala (de exemplu, brevete, desene industriale și marci comerciale), Drepturile de Autor (dreptul autorului sau creatorului) și Drepturile Conexe (drepturile interpreților, producatorilor și ale organizaţiilor de radiodifuziune).
    • protectia datelor si a incalcarii confidentialitatii: falsificare de date, dreptul de acces, dreptul de a corecta si de a obiecta, dreptul la stergerea datelor, etc
    • respectarea libertații de exprimare, contracararea conținutului ilegal și reacția rapida la acesta (știri false, propaganda, discursuri de incitare la ura, harțuire și abuzuri asupra copiilor) ; „discurs instigator la ura” trebuie ințeles ca acoperind toate formele de exprimare care raspandesc, incita, promoveaza sau justifica ura rasiala, xenofobia, antisemitismul sau alte forme de ura bazate pe intoleranța, inclusiv intoleranța exprimata de naționalismul și etnocentrismul agresiv, discriminarea și ostilitatea impotriva minoritaților, migranților , etc.
    • utilizarea unor instrumente de moderare a conținutului care includ opțiunea de a contesta deciziile atunci cand conținutul utilizatorilor este eliminat sau restricționat
    • creșterea transparenței pentru utilizatori in ceea ce privește clauzele și condițiile și modul in care algoritmii recomanda conținutul
    • interzicerea publicitații destinate copiilor și a utilizarii datelor cu caracter personal sensibile (gen, orientare sexuala, rasa, religie sau convingeri politice) pentru a direcționa anunțurile publicitare
• interzicerea elementelor de design manipulator (dark patterns), adica a interfețelor inșelatoare concepute in mod intenționat pentru a manipula utilizatorii, de exemplu, sa se aboneze la servicii fara a observa
    • etc.
Conform Regulamentului, conținut ilegal inseamna orice informație care, in sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vanzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conforma cu dreptul Uniunii sau cu dreptul oricarui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exacta a dreptului respectiv.
Conținutul daunator este considerat conținut care nu este ilegal in mod oficial, dar poate fi considerat lipsit de etica și nedorit din punct de vedere social din alte motive (de exemplu, dezinformare, conținut care promoveaza violența, rasismul sau xenofobia).
In majoritatea cazurilor, conținutul daunator va fi, de asemenea, conținut incompatibil cu condițiile generale de utilizare.
Notificarea privind continutul ilegal
Orice persoana fizica sau entitate poate sa notifice catre platforma ESTETO prezența in cadrul serviciului pe care il ofera a anumitor informații pe care persoana sau entitatea respectiva le considera a constitui conținut ilegal, transmiterea notificarilor facandu-se exclusiv prin mijloace electronice, la adresa contact@esteto.ro
Notificarile transmise catre ESTETO trebuie sa conțina toate elementele urmatoare:
    - o explicație suficient de justificata a motivelor pentru care persoana fizica sau entitatea susține ca informațiile in cauza constituie conținut ilegal;
    - o indicație clara a localizarii electronice exacte a informațiilor respective, de exemplu URL-ul sau URL-urile exacte sau, daca este necesar, informații suplimentare care sa permita identificarea conținutului ilegal, adaptate in funcție de tipul de conținut și de tipul specific de serviciu de gazduire;
    - numele și adresa de e-mail ale persoanei fizice sau ale entitații care transmite notificarea, cu excepția cazului in care informațiile sunt considerate ca implicand una dintre infracțiunile menționate la articolele 3-7 din Directiva 2011/93/ UE;
    - o declarație care sa confirme ca persoana fizica sau entitatea care transmite notificarea are cu buna-credința convingerea ca informațiile și susținerile cuprinse in notificare sunt exacte și complete.
Daca o notificare nu include toate elementele prezentate anterior, va fi considerata incompleta si nu va putea fi procesata.
In cazul in care notificarea conține datele de contact electronice ale persoanei fizice sau ale entitații care a transmis-o, ESTETO trimite, fara intarzieri nejustificate, persoanei fizice sau entitații respective, o confirmare de primire a notificarii.
De asemenea, ESTETO transmite fara intarzieri nejustificate persoanei fizice sau entitații respective decizia pe care a luat-o in legatura cu informațiile la care se refera notificarea, oferind informații cu privire la caile de atac posibile in legatura cu decizia respectiva.
ESTETO prelucreaza toate notificarile pe care le primeste in cadrul mecanismelor menționate anterior și ia decizii cu privire la informațiile la care se refera notificarile, in timp util, cu diligența, in mod nearbitrar și cu obiectivitate.
ESTETO furnizeaza oricarui destinatar afectat al serviciului o expunere de motive clara și specifica pentru oricare dintre urmatoarele restricții impuse pe motiv ca informațiile furnizate de destinatarul serviciului constituie conținut ilegal sau sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare ale acestora:
    1. orice restricții privind vizibilitatea anumitor informații furnizate de destinatarul serviciului, inclusiv eliminarea conținutului, blocarea accesului la conținut sau retrogradarea conținutului;
    2. suspendarea, sistarea sau alte restricții ale plaților monetare;
    3. suspendarea sau sistarea totala sau parțiala a furnizarii serviciului;
    4. suspendarea sau inchiderea contului destinatarului serviciului.
Acesta se aplica cel tarziu de la data impunerii restricției, indiferent de motivul sau de modul in care aceasta a fost impusa.
Prevederile anterioare nu se aplica in cazul in care informațiile constituie conținut comercial inșelator de larga circulație. 27.10.2022 RO Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 277/51
Expunerea de motive menționata anterior conține cel puțin urmatoarele informații:
    - informații din care sa reiasa daca decizia implica fie eliminarea informațiilor, blocarea accesului la informații sau retrogradarea acestora ori restricționarea vizibilitații acestora sau suspendarea ori rezilierea plaților monetare asociate informațiilor respective, fie impunerea altor masuri dintre cele menționate cu privire la informații și, dupa caz, domeniul de aplicare teritorial al deciziei și durata acesteia;
    - faptele și circumstanțele care au fost avute in vedere in luarea deciziei, inclusiv, dupa caz, informații din care sa reiasa daca decizia a fost luata ca urmare a unei notificari transmise in sau pe baza unor investigații voluntare din proprie inițiativa și, daca este strict necesar, identitatea notificatorului;
    - dupa caz, informații privind utilizarea mijloacelor automatizate in procesul decizional, inclusiv informații din care sa reiasa daca decizia a fost luata in privința conținutului detectat sau identificat prin mijloace automatizate;
    - in cazul in care decizia se refera la un presupus conținut ilegal, o trimitere la temeiul juridic pe care se bazeaza și explicarea motivelor pentru care se considera ca informațiile constituie conținut ilegal in baza respectivului temei;
    - in cazul in care temeiul deciziei este presupusa incompatibilitate a informațiilor cu condițiile generale de utilizare ale ESTETO, o trimitere la temeiul contractual invocat și explicarea motivelor pentru care se considera ca informațiile sunt incompatibile in baza respectivului temei;
    - informații clare și ușor de ințeles privind caile de atac la care poate recurge destinatarul serviciului in ceea ce privește decizia, in special, dupa caz, mecanismele interne de soluționare a plangerilor, soluționarea extrajudiciara a litigiilor și caile de atac judiciare.
Sistemul intern de soluționare a plangerilor
ESTETO ofera destinatarilor serviciului, inclusiv persoanelor fizice sau entitaților care au transmis o notificare, pe o perioada de cel puțin șase luni de la data deciziei menționate la prezentul alineat, acces la un sistem intern eficace de soluționare a plangerilor, care sa le permita acestora sa depuna plangeri pe cale electronica și in mod gratuit, in legatura cu deciziile luate de furnizorul platformei online la primirea unei notificari sau in legatura cu urmatoarele decizii luate de furnizorul platformei online pe motiv ca informațiile furnizate de destinatari constituie conținut ilegal sau sunt incompatibile cu condițiile lor generale de utilizare:
    - deciziile de a elimina sau nu informațiile, de a bloca sau nu accesul la acestea ori de a restrange sau nu vizibilitatea lor;
    - deciziile de a suspenda sau nu ori de a sista sau nu furnizarea serviciului catre destinatari, integral sau parțial;
    - deciziile de a suspenda sau nu ori de a inchide sau nu contul destinatarilor;
    - deciziile de a suspenda sau nu, de a sista sau nu ori de a restricționa sau nu in alt mod capacitatea de a monetiza informațiile furnizate de destinatari.
Perioada de cel puțin șase luni menționata anterior se considera ca incepe in ziua in care destinatarul serviciului este informat cu privire la decizie .
ESTETO trateaza plangerile depuse prin intermediul sistemului intern de soluționare a plangerilor in timp util, in mod nediscriminatoriu, diligent, și nearbitrar.
In cazul in care o plangere conține motive suficiente pentru ca ESTETO sa considere ca decizia sa de a nu da curs notificarii este nefondata sau ca informațiile la care se refera plangerea nu sunt ilegale și nu sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare ale platformei sau conține informații care indica faptul ca comportamentul reclamantului nu justifica masurile luate, ESTETO anuleaza decizia menționata anterior, fara intarzieri nejustificate.
Soluționarea extrajudiciara a litigiilor
Destinatarii serviciului, inclusiv persoanele fizice sau entitațile care au transmis notificari, carora li se adreseaza deciziile menționate anterior, au dreptul de a opta pentru orice organism de soluționare extrajudiciara a litigiilor care a fost certificat in vederea soluționarii litigiilor legate de deciziile respective, inclusiv a plangerilor care nu au fost soluționate prin intermediul sistemului intern de soluționare a plangerilor menționat la articolul respectiv.
ESTETO ia toate masurile tehnice și organizatorice necesare pentru a se asigura ca notificarile transmise de notificatorii de incredere care acționeaza in domeniul lor de competența desemnat prin intermediul mecanismelor menționate anterior sunt tratate cu prioritate și ca acestea sunt prelucrate și ca se ia o decizie in privința acestora fara intarzieri nejustificate.
ESTETO suspenda, pe o perioada rezonabila de timp și dupa ce au emis in prealabil un avertisment, furnizarea serviciilor lor catre destinatarii serviciului care furnizeaza frecvent conținut care este in mod vadit ilegal.
ESTETO suspenda, pe o perioada rezonabila de timp și dupa ce au emis in prealabil un avertisment, prelucrarea notificarilor și a plangerilor transmise prin intermediul mecanismelor de notificare și de acțiune și al sistemelor interne de soluționare a plangerilor menționate anterior de catre persoanele fizice sau entitațile ori de catre reclamanții care transmit frecvent notificari sau plangeri care sunt in mod vadit nefondate.
Atunci cand se decide cu privire la suspendare, ESTETO evalueaza, de la caz la caz și in timp util, cu diligența și obiectiv, daca un destinatar al serviciului, o persoana fizica, o entitate sau un reclamant intreprinde practicile de utilizare abuziva menționate anterior, ținand seama de toate faptele și circumstanțele relevante care rezulta din informațiile aflate la dispozitie.
Circumstanțele respective includ cel puțin urmatoarele:
    - numarul absolut de elemente de conținut vadit ilegal sau de notificari ori plangeri vadit nefondate, transmise intr-un anumit interval de timp;
    - proporția relativa a numarului respectiv in raport cu numarul total de informații furnizate sau de notificari transmise intr-un anumit interval de timp;
    - gravitatea utilizarilor abuzive, inclusiv natura conținutului ilegal, și a consecințelor acestora;
    - in cazul in care poate fi identificata, intenția destinatarului serviciului, a persoanei fizice, a entitații sau a reclamantului.